Fortsättningsgruppen v29

Vi är nu mitt i säsongen och glädjande nog är det riktigt många seglare som tränar på trots att det också är mitt i semestern.

Torsdagen 22/7 ägnades som vanligt åt teknikträning. Vi börjar nu rikta in träningen mot vår första tävling – klubbmästerskapet.

Tävlingen är frivillig och genomförs söndagen v35. På land gick vi igenom hur en grön bana kan se ut samt repeterade hur man hanterar jollen i lite hårdare väder då det även denna träning blåste ca 8 m/s. Därför fortsatte vi med att träna halvvindsbana följt av bidevindssegling tillbaka till bryggan.

Alla seglade efter förmåga, några lite kortare tid och någon med en tränare i sin jolle.

KJK Segling 2021-07-22Teori grön bana

KJK Segling 2021-07-22Halvvindsbana och passering av boj

KJK Segling 2021-07-22

När söndagen 25/7 kom fick vi äntligen perfekt segelväder. Ca 6 m/s från SO och jämn vind. På torsdagens träning konstaterade vi att vi behövde repetera hur man rör sig och byter hand på roder och skot, därför började vi söndagens träning på land där vi drillade stagvändningar.

Efter sjösättning kastade vi loss med siktet inställt på Andöarna. Nu fick alla seglare belöningen på att ha tränat i bana med hård vind! Alla seglade som de aldrig hade gjort annat och förtöjde snyggt på Stora Andöns västra sida.

Efter fika seglade vi tillbaka till KJK på ett slag. Mycket bra seglat allihop! 😁

/Tränarna

P.S. På torsdag ser det just nu ut att bli för hård vind för att segla. Vi genomför träning ändå men håller oss på land. Ta ändå med flytväst, badkläder och ombyte.